3 tips bij het organiseren van een speciale les

Als docent is het normaal dat je het soms even helemaal anders aan wilt pakken. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je doorhebt dat de klas al een tijdje weinig motivatie heeft, maar het kan ook zo zijn dat je wilt dat de leerlingen gewoonweg iets positiever zijn. Hierbij helpt Didactisch Coachen zeker. Het kan echter ook helpen om de normale les een keertje helemaal te veranderen. Deze verandering zal ervoor zorgen dat de kinderen helemaal aanwezig zullen zijn. Lessen gaan namelijk nooit op deze manier en hierdoor zullen de kinderen erg geïnteresseerd zijn.

De volgende tips kunnen jou helpen bij het organiseren van een interessante en speciale les voor kinderen in het primair onderwijs.

Ga naar buiten

Waarom zou je binnen biologieles geven over alle verschillende soorten blaadjes, als je deze buiten ook kunt bekijken? Het is een erg goed idee om de kinderen af en toe tijdens de les mee naar buiten te nemen. Hier kunnen zij namelijk met eigen ogen zien hoe alles in elkaar zit. Bovendien is het veel interessanter voor kinderen om te leren over een blaadje als zij hier fysiek naar kunnen kijken, in tegenstelling tot wanneer zij vanuit het boek moeten kijken. Je kunt bijvoorbeeld ook rekensommen met krijt op het pleintje buiten uitvoeren. Hierbij kan coaching in het primair onderwijs helpen. Dit zijn uiteraard dingen die je kunt doen wanneer het weer relatief goed is.

Laat de kinderen zelf de les voorbereiden

Het is ook een erg goed idee om de rollen een keer om te draaien. Verdeel de klas bijvoorbeeld in groepjes en geef al deze groepjes een onderwerp om voor te bereiden. Kies voor relatief simpele onderwerpen, waarvan de kinderen zelf een les kunnen maken. Hierdoor zullen zij de stof beter verwerken, maar zullen zij ook leren hoe het is om les te geven. Bovendien kunnen ze doorkrijgen dat het wanneer je lesgeeft, fijn is dat mensen daadwerkelijk naar je luisteren en aandachtig zijn.

Betrek de kinderen bij de les

Uiteraard zul je altijd de kinderen zoveel mogelijk bij de les betrekken. Het kan echter zo zijn dat kinderen soms onderwerpen hebben waar zij over zouden willen leren. Vraag hiernaar en betrek dit vervolgens bij het lesprogramma. Hierdoor zullen de kinderen zich niet alleen gehoord voelen, maar zullen zij ook veel aandachtiger zijn tijdens de lessen. Het gaat namelijk om een onderwerp waar zij daadwerkelijk in geïnteresseerd zijn.